Не так давно МОН повідомило нам про розробку нового Професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти» та «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Це дійсно важливий документ, із яким варто розібратися детальніше!
Факт 1: Професійний стандарт - орієнтир для вчителя
Саме він одного дня стане основою освітніх програм у закладах вищої освіти. Таким чином університети отримають інформацію про конкретні потреби системи освіти і зможуть підлаштувати під них свої програми. Майбутні вчителі отримають не лише теоретичні знання, а й прикладні, розвиватимуть професійні компетентності. І перший рік педагога у школі буде вже не таким страшним і напруженим!
А що ж у школі? А тут завдяки Професійному стандарту педагоги зможуть ефективно планувати свій професійний розвиток і підвищення кваліфікації. Достатньо просто обрати ті напрямки, у яких хочеться і потрібно розвиватися. І саме цим стандартом керуватимуться організації, що надають послуги з підвищення кваліфікації вчителів. Коли всі працюватимуть згідно з певними нормами, педагогу буде значно простіше вирішити, до кого і у який час звернутися.
Факт 2: Стандарт визначає трудові функції педагога
- застосування сучасних змісту освіти, методик і технологій;
- партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу;
- організація здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища;
- управління освітнім процесом;
- безперервний професійний розвиток.
До трудових функцій також додаються компетентності, якими має володити вчитель. Їх немало, але всі вони нам добре знайомі: мовно-комунікативна, предметна, інформаційно-цифрова, психологічна, емоційно-етична, компетентність педагогічного партнерства, інклюзивна, здоров’язбережувальна, проєктувальна, прогностична, організаційна, оцінювально-аналітична, інноваційна, здатність до навчання впродовж життя, рефлексивна, громадянська, соціальна, культура самовираження, лідерська та підприємницька.
Факт 3: Стандарт чітко визначає, що саме вам знадобиться для роботи
Серед важливого обладнання:
- перснальний комп'ютер чи інші засоби оргтехніки;
- підручники, навчальні та методичні матеріали, посібники;
- рекомендації, вказівки (в електронному та паперовому форматах);
- засоби для відтворення наочності;
- обладнання для освітніх осередків;
- педагогічні програми;
- онлайн-ресурси та цифрові сервіси тощо.
Згідно з Професійним стандартом, це обов'язкові елементи для повноцінної та ефективної роботи сучасного педагога. І дійсно, в умовах пандемії (та й просто сучасності) обійтися без персональних комп'ютерів та використання сучасних ресурсів украй складно.
Факт 4: Стандарт надає конкретні вимоги до педагогічних працівників
Звісно, згідно з рівнем їхньої кваліфікації. У Стандарті перелічені всі кваліфікаційні категорії педагогічних працівників і розписані всі вміння та навички, згідно з компетентностями. Візьмемо для прикладу мовно-комунікативну компетентність:
- Спеціаліст. Здісйнює професійну усну та письмову комунікацію, правильно вживаючи значення термінів. Навчає доступною для учнів мовою. Є зразком для учнів у правильності писемного та усного мовлення. Вичерпно, чітко та правильно відповідає на запитання учнів щодо навчального матеріалу.
- ІІ категорія. Комунікує у професійному колі на професійні теми. Застосовує прийоми збагачення усного й писемного мовлення учнів (відповідно до теми чи мовного рівня).
- І категорія. Вільно спілкується на професійну тематику, використовує сучасну термінологію та систему понять. Майстерно використовує мовні засоби для пояснення учням матеріалу, постановки проблемних питань та відповідей на них.
- Вища категорія. Має власний стиль усної та письмової комунікації, який застосовує у спілкуванні з колегами та учнями. Застосовує мову та мовні заосби як інструмент мотивації, натхнення учнів до пізнання.
І так щодо кожної компетентності! Вимог на перший погляд багато, але всі воні чіткі та зрозумілі.
Факт 5: Професійний стандарт змушує бути гнучкими
Новий стандарт навчить обирати шляхи подальшого розвитку. Допоможе відшукати найкращі варіанти та рішення у підвищенні кваліфікації і це дійсно дуже зручно! А ще необхідно підлаштовуватися під вимоги часу, наприклад, створювати та поширювати цифрові освітні ресурси для впровадження цифрової освіти, критично підходити до інформації (і вчити того ж учнів), складати індивідуальні навчальні програми, знаходити спільну мову з усіма учасниками навчального процесу... Стільки справ! І все таке цікаве!
Матеріали статті взято за посиланням |