Методичні рекомендації щодо організації роботи вчителів, асистентів учителів закладів загальної середньої освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням Рівненської області на період карантину
Відповідно до рішення Кабінету Міністрів України (лист Міністерства освіти і науки України від 11.03.2020 №1/9-154) було призупинено освітній процес у закладах освіти області.
Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти РОІППО рекомендує вчителям, асистентам вчителів закладів загальної середньої освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням організовувати свою діяльність на період карантину відповідно до індивідуального плану роботи (або іншого документу, затвердженого рішенням педагогічної ради конкретного закладу освіти, за яким працюють педагогічні працівники).
Робота педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням у період карантину передбачає:
- Участь у роботі команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі – Команди):
- проведення позачергового засідання учасників команди супроводу (у режимі онлайн-конференція);
- обговорення рівня сформованості компетенцій добувача освіти відповідно до індивідуальної програми розвитку та поставлених цілей;
- узгодження плану дій щодо подальшої реалізації індивідуальної освітньої траєкторії та цілей роботи (за потреби – їх корегування) відповідно до функцій учасників Команди;
- формування механізму надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами в умовах карантину (відповідно до технологічних можливостей закладу освіти, педагогів та сімей, в яких виховуються діти з особливими освітніми потребами);
- обговорення форм та ймовірних способів перевірки і контролю набутих компетенцій у дітей з особливими освітніми потребами;
- проведення індивідуальної просвітницької роботи серед батьків (осіб, що їх заміняють) і залучення їх як ключових партнерів у реалізації індивідуальної програми розвитку дітей з особливим освітніми потребами в умовах карантину.
- Командна взаємодія педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням на рівні класу, групи (співпраця педагогів з асистентом вчителя):
- адаптація та/чи модифікація навчальних планів;
- розробка завдань по предметах як для опанування нових компетенцій, так і для вдосконалення вже набутих;
- підготовка дидактичних матеріалів (друкованих бланків, наочності, адаптація матеріалів підручника тощо), індивідуальних завдань;
- розробка методичних рекомендацій, пам’яток для батьків дітей з особливим освітніми потребами;
- моніторинг успішності досягнення поставлених цілей і завдань;
- упорядкування учнівських портфоліо (асистент учителя).
- Організація взаємодії з батьками (онлайн чи телефонічне консультування, використання можливостей месенджерів, соціальних мереж, наприклад, створення груп у соцмережах, Viber тощо) щодо дистанційного навчання.
- Самоосвітня діяльність:
- опрацювання фахової та методичної літератури;
- підвищення фахового рівня та професійної майстерності шляхом перегляду вебінарів щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами; опанування дистанційних курсів на сайті Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, освітніх платформах Prometheus, EdEra;
- опанування необхідними знаннями для організації дистанційного навчання. Наприклад, пройти «Оглядовий освітній серіал «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів» https://osvita.diia.gov.ua/courses/online-services-for-teachers.
- Інші види робіт.
На період обмеження освітнього процесу доцільно запровадити онлайн консультування учнів та/чи їх батьків й елементи дистанційного навчання відповідно до розкладу занять.
Дистанційне навчання розглядають як форму навчання із використанням комп’ютерних і телекомунiкацiйних технологій, які забезпечують інтерактивну взаємодію вчителів та учнів на різних етапах навчання, а також самостійну роботу з матеріалами iнформацiйної мережі.
Через систему дистанційного навчання можна:
- здійснювати ознайомлення з навчальним матеріалом учнів;
- здійснювати контроль успішності засвоєння знань;
- проводити онлайн-навчання та онлайн-консультації;
- забезпечувати інтерактивну співпрацю педагогів, учнів і батьків;
- відслідковувати виконання завдань учнями;
- організовувати роботу з окремою дитиною в індивідуальному темпі.
Заклад освіти може здійснювати навчання під час карантину через власний сайт. Проте можливі й інші способи організації дистанційного навчання окремим педагогом (групою педагогів), наприклад, через Google Клас. Дистанційне навчання передбачає організацію освітнього процесу із використанням трансляцій у режимі відеоконференцій, освітніх заходів, відвідування он-лайн бібліотек, музеїв тощо.
Запровадження елементів дистанційного навчання можна здійснювати шляхом використання технічних та інформаційних засобів, а саме: електронної пошти, соціальних мереж, засобів онлайн зв’язку, освітніх онлайн платформ, інтернет-ресурсів, а також можливе проведення індивідуальних занять із дитиною по скайп-зв’язку.
Коротка характеристика онлайн платформ для організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання:
Google Клас |
Це безкоштовний сервіс для закладів освіти і користувачів з особистими обліковими записами Google. Переваги Google Класу:
доступ до камери, щоб у Класі можна було публікувати фото й відео, зроблені за допомогою камери.
|
Google |
Додаток дозволяє працювати із файлами на пристроях Android:
|
Google Форми |
Google Форми — онлайн-сервіс для створення форм звортного зв’язку, онлайн-тестувань та опитувань. Кожна форма в Google Формах – це окрема веб-сторінка, на якій розміщуються анкета чи питання. Все, що потрібно для роботи з формами, — це мати акаунт в Google. |
КАХУТ |
KAHOOT – платформа для створення вікторин, тестів, дидактичних ігор.
|
ClassDojo |
https://teach.classdojo.com/#/login?redirect=%2Flaunchpad |
LearningApps.org |
https://learningapps.org/ |
http://company.shodennik.ua/benefits/education/ |
|
Цікаві сайти для розвитку дітей |
http://abetka.ukrlife.org – дитяча сторінка для маленьких українців: абетки, казки, усмішки, приказки, скоромовки, загадки, лічилки. |
Цікаві українські освітні канали |
Цікава наука на каналі YouTube |
Для організації змістовного дозвілля під час карантину можна рекомендувати батькам дітей з особливими освітніми потребами:
1. Читання цікавих книжок та журналів.
Чарівна скарбничка казок: http://skarbnu4ka.com/
Казки, легенди та байки, легенди для дітей українською мовою.
2. Журнал для дітей віком від 4 до 104 років, їхніх батьків і педагогів:
https://jmil.com.ua/2020-1
3. Огляд дитячої літератури на каналі YouTube
Відеоблог ВсіКниги: https://www.youtube.com/watch?v=mdH7KbUgj5o
4. Цікаві сайти для розвитку дітей:
http://abetka.ukrlife.org – дитяча сторінка для маленьких українців: абетки, казки, усмішки, приказки, скоромовки, загадки, лічилки.
http://kazkar.at.ua – дитячий сайт: читання слухання улюблених казок.
http://www.soroka-vorona.info – сайт для дітей та батьків: для виховання та розвитку дітей.
http://gra-sonyashnyk.com.ua/lastteacher/
5. Створення власного лепбука, книжки
https://uk.etcetera.media/lepbuk-yak-zrobiti-svoyimi-rukami-i-de-skachati-shabloni.html
6. Творчі заняття з дитиною на розвиток пізнавальних процесів, дрібної та великої моторики (аплікації, малюнки, вироби з паперу, тканини, ліплення з пластиліну, глини, пальчикові ігри, робота з крупами тощо).
7. Навчальні тренажери, настільні ігри, цікаві вправи.
Рекомендована література.
- Єфімова С.М. Лідерство та інклюзивна освіта: [навч.-метод. посіб.] / С.М.Єфімова, С.В.Королюк / За заг. ред. А.А.Колупаєвої. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди»», 2011. – 164 c. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
- Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі: [практ. посіб.] /[Тім Лорман, Джоан Депплер, Девід Харві]; пер. з англ. – К.: СПД-ФО Парашин І.С., 2010. – 296 с.
- Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: [монографія] / Алла Анатоліївна Колупаєва. – К.: «Самміт-Книга», 2009. – 272 с. – (Серія Інклюзивна освіта»).
- Колупаєва А.А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: [навч.-метод. посіб.] / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук. – К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 273 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
- Колупаєва А.А. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів: [навч.-метод. посіб.] / А.А. Колупаєва, О.М. Таранченко. – К.: «АТОПОЛ», 2010. – 96 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
- Колупаєва А.А. Професійне співробітництво в інклюзивному навчальному закладі: [навч.-метод. посіб.] / А.А. Колупаєва, Е.А. Данілявічутє, С.В. Литовченко. – К.: Видавнича група «А.С.К.», 2012. – 197 с. – Серія «Інклюзивна освіта»).
- Колупаєва А.А. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: [навч.-метод. посіб.]/А.А.Колупаєва, Н.З.Софій, Ю.М.Найда - К.: 2007. – 128 с. [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://ussf.kiev.ua/ieeditions/?page_nom - Назва з екрану.
- Найда Ю.М. Соціальна інклюзія. Стандарти громадсько-активної школи: соціальна інклюзія [метод.посіб.]/Ю.М.Найда, Ткаченко Л.М.- К: ТОВ «Видавничий Дім «Плеяди», 2012.- 68с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ussf.kiev.ua/iearticles/72 - Назва з екрану
- Основи інклюзивної освіти: [навч.-метод. посіб.] / За заг. ред. А.А.Колупаєвої. – К.: «А.С.К.», 2012. – 307 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
- Сак Т. Контроль та оцінювання соціальної компетентності учнів з особливостями психофізичного розвитку в інклюзивному класі // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – №4 (58). – 2010. – С. 8-11.
Інформаційні ресурси
- Національна бібліотека ім. В.І. Вернадського / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/
- Обласна наукова бібліотека (м. Рівне, майдан Короленка,6 / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.libr.rv.ua/
- Рівненська централізована бібліотечна система (м. Рівне, вул. Київська, 44)/ [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.cbc.rv.ua/
- Кабінет Міністрів України / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/
- Законодавство України / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.rada.kiev.ua/